subtitle ayat-ayat cinta

pernah tak kamu terdengar atau terbayang orang-orang bermesra dan bericnta dalam bahasa-bahasa ibunda masing masing. bukan bahasa tamil atau kantonis atau jews seperti yang kamu faham, tapi bahasa negeri ataupun loghat tempat masing-masing. dalam melodrama (melodrama = mellow+drama) , biasa kita dengar ayat-ayat puitis penuh bunga dari pelakon-pelakon hati kebun. mungkin juga kamu selalu mengungkapkan nya kepada awek-awek kamu, ataupun balak-balak kamu, tapi pernah tak kamu cuba bercakap cinta dalam bahasa negeri. maksud nya bahasa kelantan, penang, negeri sembilan dan sarawak. mungkin juga boleh dicuba dalam loghat negeri-negeri lain, tapi signifikasi nya kurang umpphh.

[versi kelantam]

tok laki A: awok awok, awok sayye ko sayo ko dop?

gewe B: sayye la. bakpo nye tanyo gitu?

tok laki A: ho la, awok tu duk masey muko jah. maghoh ko sayo ko?

gewe B: nok maghoh bakpo nyo. eh bakpo awok sweet telajok arini?

tok laki A: dok tahu aa. berehi bena tengok muko awok arini. putih lepa, comey pulok.

gewe b: awok ni gata gelenya la..

oh sorry loghat kelantan aku dh kurang menyengat..haha..dulu aku pndai cakap kelantam tau~

[versi penang]

boyfren C: amboiiii. menghelip2 hang ari ni no. kita nak pi makan pasemboq ja pun, bukan nak pi boria

gurlfren D: aii perli nampak. jangan aa lagu tu. segan la cek. yang hang ni elok punya rambut cacak awat nya?

boyfren C: haih takpa aa. sat gi ada oghang nk kidnap hang, senang cek nak tanduk. hang sayang cek x?

gurlfren D: (blushing)..hang ni betui la, sweet cm gula. sayyannngg la nana oi. awat tak caya ka?

boyfren C: bukan x percaya, tapi nk confirm betui-betui ka..

[versi nogori]

balak E: cik nina oi, den ni sayang bona samo ekau. tido malam den mimpi ekau. tido siang den mimpi ekau. makan nasik den teringek kek ekau. ekau lah pujaan hati den, pengarang jantung den, buah hati den. ekau sayang tak kat eden ni nina oii?

awek F: abang jaih aii. kenapo la abang jadi cmtu. sodih bona den donga eh. den pon samo la. siang malam muko abang bermain depan mato den ni ha. kalau boleh la, den dh x soba-soba nak nikah ni abang jaih oii. copek la masuk minang. kang lambek mak den cayi oghang lain…

sorry for crapping. aku belasah je tulih cmtu. lantak la salah ke x. hope nobody offended eh. just sgt buhsan n malas nk berbuat apa-apa. kalau boleh naik cameron mlm-mlm cmni kan bagus~ heee~

2 responses to this post.

  1. Posted by fareezyusoff on November 7, 2008 at 10:59 am

    1st, aku rase “putih sepo” yang betul, dan ‘lepa’ itu untuk pahit! “pahit lepa”

    2nd, bout the cameron thing. U Sux!

    Reply

  2. puteh sepok la… pahit lepear.. bkn lepo bkn lepa huuhuhuhuh..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: