shogun, lebah, bergosip dan kuliah

bila sampai masa tertekan, ataupun tepu dengan rasa bosan, kita memerlukan tidur yang sempurna. tidur adalah salah satu ubat penenang yang terbaik. tapi, kembali juga pada punca mengapa kita tertekan. hari ini, aku ke kuliah. kuliah yang tidak pernah ku hadiri seingat aku sedari mulanya semester. malas, tidak menarik dan hambar, antara beberapa alasan aku tidak ke kuliah itu. tapi hari ini, dikuatkan juga kaki melangkah mandi dan bersiap. mujur ada teman baik datang mengejut, menyuntik semangat. longlai, aku mengatur langkah, bersama seorang lagi teman yang aku tahu kurang juga keinginannya ke kuliah itu.

kuliah biasanya tempat guru mencurahkan ilmu, merungkai masalah, meneroka sesuatu yang baru. tapi, lain benar yang satu ini. bukan niat mahu mengutuk atau memperkecil-kecilkan pensyarah ku seorang itu, tapi aku lebih suka menulis hakikat yang semua orang tahu benarnya. kelas nya tidak ubah seperti kelas tadika, guru membaca cerita, anak-anak duduk diam mendengar. tapi bezanya, apa yang dibaca, lansung tidak dapat ditangkap butir benihnya. dia tahan saja membaca nota-nota selama satu jam, malahan kadang-kadang lansung ke dua jam, tanpa henti. dari gaya, die lansung tidak mengerti apa yang dibaca, hanya ingin menghabiskan semua sukatan. makan hati, tapi apakan daya, pergi jugalah. lepas ini, belum tentu lagi. mungkin, jika ada izin tuhan..

***

malam semalam, aku terima pesanan.

“xckp xsuke. tp suke pn xgk”

ringkas. seimbas, biasa saja. tapi hakikatnya, maksudnya mendalam, menusuk jiwa kalau difikir-fikirkan. itu ayat sinis, penuh makna. biasa dituturkan ibu, tapi kali ni bukan ibu. aku benci. bukan, bukan benci, tapi kurang sedap rasa hati. itu ayat yang pasti maksudnya tidak mengizinkan. dengan susunan yang manis supaya si penerima tidak berkecil hati. berselindung disebalik indahnya kata-kata, tapi pedih betul. aku seorang yang bisa menerima kritikan secara positif. lebik baik dikritik berdepan, dari ditusuk ayat-ayat manis yang penuh makna. tambah lagi, kritikan manis itu datangnya dari insan yang tinggi darjatnya dimata, penting, dan beraja. aku tahu dia mengambil berat, tapi sedikit kata-katanya, berat benar yang kutanngung.

sedang aku memikirkan, datang malapetaka. mungkin juga balasan tuhan atas kekejian, melakukan kebiadaban dibulan mulia. aku terpijak tebuan, mungkin juga lebah. entahlah. sakitnya, tuhan saja yang tahu. kakiku membengkak, merening-merening kemerahan. terimah kasih, ada teman bersimpati menyapukan minyak panas. legalah sedikit. mujur ada peneman, drama kesukaanku ditayang. menahan sakit dihati, sakit dikaki, minyak panas penawar kaki, gossip girl episod 2 pengubat hati.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: